@article{oai:sojo-u.repo.nii.ac.jp:02000073, author = {Rachel Matsushita}, journal = {崇城大学SILC紀要, SILC journal, Sojo University}, month = {}, note = {This paper consists of the rationale, methodology, results, and discussion of an exploratory study with the purpose of focusing the potential scope of research possibilities regarding the use of conversation strategies in first-year English Communication (EC) courses at Sojo University. The inclusion of conversation strategies within these curricula is based on the theory that strategic competence is an integral part of communicative competence. It is believed that communication strategies perform an important function in the development of strategic competence, and therefore the development of a learner’s overall communicative competence (Canale and Swain, 1980). A survey was used to gather data pertaining to students’ knowledge and opinion of conversation strategies that were taught in their EC courses. Test transcripts were analyzed for the presence of conversation strategies in use by the students. Data analysis showed a generally positive opinion on the inclusion of strategies in the course, as well as their usefulness in spoken conversation. The results of this study will inform the design of a more in-depth, larger scale project in the future. 本論文は、崇城大学の 1 年次英語コミュニケーション(EC)コースにおける会話ストラテジーの使用に関する研究の可能性に焦点を当てることを目的とした探索的研究の根拠、方法論、結果、考察から構成されている。このようなカリキュラ ムに会話ストラテジーを含めることは、戦略的能力がコミュニケーション能力の不可欠な一部であるという理論に基づいている。コミュニケーション・ストラテジーは、戦略的能力の発達、ひいては学習者の全体的なコミュニケーション能力 の発達において重要な機能を果たすと考えられている(Canale and Swain,1980。EC コースで教えている会話ストラテジーに関する学生の知識と意見に関するデータを収集するためにアンケートを使用した。また、テスト記録を分析し、学生が会話ストラテジーを使用しているかどうかを調べた。データ分析の結果、会話ストラテジーの授業への導入や、会話におけるストラテジーの有用性については、概して肯定的な意見が多かった。本研究の結果は、将来のより詳細で大規模なプロジェクトの設計に役立つであろう。}, pages = {34--44}, title = {Perceptions Towards and Use of Conversation Strategies in an English Communication Course}, volume = {3}, year = {2024} }